Millaisista elementeistä rakentuvat verkko-oppimis- ja -opetusympäristöt?
Tässä tehtävässä esittelen kolme erilaista oppimisympäristöä, joissa verkko-oppiminen ja -opetus ovat merkittävässä roolissa.
1.1 Oppimisalusta: Optima
Valitsin esiteltäväksi oppimisalustaksi Optiman, koska sitä olen itse käyttänyt eniten sekä opiskelijan että opettajan rooleissa. Optima on kehittäjänsä Discendumin mukaan "laadukas ja kustannustehokas verkkotoimintaympäristö oppilaitoksille, yrityksille, järjestöille ja muille organisaatioille. Sen avulla voit toteuttaa monipuolisia koulutus- ja projektihankkeita tai muita yhteisöllisiä hankkeita helposti ja joustavasti verkossa." Itse olen käyttänyt Optimaa ainoastaan oppilaitosympäristössä.
Optiman, kuten muidenkin oppimisalustojen pääasiallinen käyttö oppilaitoksissa koostunee materiaalipankkina toimimisesta, vaikka mahdollisuuksia on paljon muuhunkin. Varsinaista keskustelua sinne ei kokemukseni mukaan muodostu muuten kuin "pakottamalla", eli että kurssin suorittaminen edellyttää alustusten ja kommenttien kirjoittamista, vertaisarvioinnin tekemistä, tms. Toistaiseksi parhaan käyttökokemuksen Optimasta sain itse asiassa eAPE-opintojen ensimmäisessä vaiheessa, jossa pienryhmämme käytti Optimaa kaikkien tehtävien valmistelussa. Oli kätevää katsoa toisten kommentit kootusti yhdestä paikasta, mieluummin kuin oman sähköpostin seasta, ja samalla tuli kokeiltua ihan uusia ominaisuuksia Optima-alustasta.
Kuva 1: Näkymä tämän tehtävän ohjesivusta Optimassa. |
Teknisiä ominaisuuksia Optima on pullollaan etenkin opettajalle, mutta epäilen, että valtaosa ei jaksa perehtyä niiden käyttöön. Ehkäpä opettajille pidettävät Optima-koulutukset auttavat asiassa, en osaa sanoa. Optiman esittelysivuilla kerrotaan, että alustan vuorovaikutusmahdollisuudet ovat monipuoliset sisältäen keskustelualueita, blogi-tyyppisiä päiväkirjoja, sähköposti-ilmoituksia ja chat-alueita. Lisäksi mainitaan 360-arvioinnit, kyselyt, osaamiskartoitukset ja tehtävätyökalut.
Olen käyttänyt Optimaa opettajan ominaisuudessa kahdessa eri ammattikorkeakoulussa, ja molemmissa jouduin turvautumaan it-tuen apuun useita kertoja. Välillä ongelma oli puhtaasti teknisessä toimivuudessa, eli oikeudet oli asetettu jotenkin puutteellisesti, ja välillä taas en saanut useista kokeiluista huolimatta tehtyä sivusta haluamani näköistä tai saanut siihen haluamiani ominaisuuksia. En pidä Optiman käytettävyyttä erityisen hyvänä ellei kyse ole ihan peruskäytöstä, jolta ei suurempia toimintoja edes vaadita. Materiaalin jakamisen lisäksi parasta opettajan kannalta itselleni olivat palautuslaatikot, palautetuista töistä muodostuvat tilastot sekä palautettujen töiden kommentointimahdollisuus. Kiinnostavia mahdollisuuksia ovat myös erilaiset Optiman sisällä suoritettavat tehtävät ja testit, näitä olen tehnyt opiskelijan ominaisuudessa yhdessä oppilaitoksessa.
Niissä neljässä oppilaitoksessa, joissa olen Optimaa käyttänyt, jokaisessa alustan ulkoasu on hyvin simppeli ja vanhahtava. Asiansa alusta kuitenkin ajaa. Esimerkiksi osan lähiopetuksesta voisi korvata laittamalla Optimaan videoita ja tukimateriaalia siten, että keskustelualueita tulisi käyttää aktiivisesti osana kurssin suoritusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti