1.3 Sosiaalinen media ja PLE
Henkilökohtainen oppimisympäristö, PLE, laittaa oppijan keskiöön ja yhdistää hänet erilaisiin tietolähteisiin ja yhteisöihin. Tässä oppimiskeskuksessaan oppija itse muokkaa, yhdistelee ja käyttää sisältöä uudelleen tarpeisiinsa sopivalla tavalla. Se ei siis ole erillinen sovellus, vaan kokoelma toisiaan sopivasti täydentäviä sovelluksia - näin ollen oppimisympäristö.
Sosiaalinen media kattaa laajasti erilaisia verkkopalveluja, joita on varsin hankala luokitella kattavasti, sillä palveluja on niin paljon ja uusia syntyy koko ajan lisää. Yksi yritys luokitella some-palveluita on jako sisällöntuotanto- ja julkaisuvälineisiin (esim. blogit ja wikit), sisällön jakamiseen (esim. Flickr ja YouTube), verkosto- tai yhteisöpalveluihin (esim. Facebook ja LinkedIn) sekä sisältöjen yhteisölliseen tuottamiseen ja virtuaalimaailmoihin. Sosiaaliselle medialle tunnusomaista on tietty toimintatapa ja periaatteet kuten avoimuus, vuorovaikutus, osallistuminen, käyttäjälähtöisyys, henkilökohtaisuus, yhteistoiminta, jakaminen, vertaistoimijuus, verkostoituminen ja yhteisöllisyys.
Sosiaalisen median välineet ovat opetuskäytön kannalta mielenkiintoisia mm. siksi, että
- sosiaalisuus ja yhteistoiminnallisuus tiedon tuottamisessa ja käytössä sopii erinomaisesti sosiaaliseen ja konstruktivistiseen pedagogiikkaan,
- sen avulla voidaan tukea aktiivisen oppimisen ja sosiaalisen oppimisen kaltaisia lähestymistapoja, ja
- käyttäjälähtöisyys ja yhteistoiminnallisuus mahdollistavat oppilaiden aktiivisen osallistumisen sisällön tuottamiseen, muokkaamiseen ja jakamiseen.
Lähteet:
Personal learning environment
http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_learning_environment
Tutkittua tietoa oppimisympäristöistä
http://www03.edu.fi/aineistot/oppimisymparistot/tutkittua_tietoa_oppimisymparistoista_VERKKO.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti