sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Tehtävä 1.3

Tehtävän kolmas osa liittyy henkilökohtaiseen oppimisympäristöön (personal learning environment, PLE) ja sosiaaliseen mediaan. Selvitettävänä on, mitä teknisiä, pedagogisia ja sosiaalisia toiminnan mahdollisuuksia yleisimmät sosiaalisen median toimintaympäristöt tarjoavat.



1.3 Sosiaalinen media ja PLE


Henkilökohtainen oppimisympäristö, PLE, laittaa oppijan keskiöön ja yhdistää hänet erilaisiin tietolähteisiin ja yhteisöihin. Tässä oppimiskeskuksessaan oppija itse muokkaa, yhdistelee ja käyttää sisältöä uudelleen tarpeisiinsa sopivalla tavalla. Se ei siis ole erillinen sovellus, vaan kokoelma toisiaan sopivasti täydentäviä sovelluksia - näin ollen oppimisympäristö. 

Sosiaalinen media kattaa laajasti erilaisia verkkopalveluja, joita on varsin hankala luokitella kattavasti, sillä palveluja on niin paljon ja uusia syntyy koko ajan lisää. Yksi yritys luokitella some-palveluita on jako sisällöntuotanto- ja julkaisuvälineisiin (esim. blogit ja wikit), sisällön jakamiseen (esim. Flickr ja YouTube), verkosto- tai yhteisöpalveluihin (esim. Facebook ja LinkedIn) sekä sisältöjen yhteisölliseen tuottamiseen ja virtuaalimaailmoihin. Sosiaaliselle medialle tunnusomaista on tietty toimintatapa ja periaatteet kuten avoimuus, vuorovaikutus, osallistuminen, käyttäjälähtöisyys, henkilökohtaisuus, yhteistoiminta, jakaminen, vertaistoimijuus, verkostoituminen ja yhteisöllisyys.  

Sosiaalisen median välineet ovat opetuskäytön kannalta mielenkiintoisia mm. siksi, että 
  • sosiaalisuus ja yhteistoiminnallisuus tiedon tuottamisessa ja käytössä sopii erinomaisesti sosiaaliseen ja konstruktivistiseen pedagogiikkaan, 
  • sen avulla voidaan tukea aktiivisen oppimisen ja sosiaalisen oppimisen kaltaisia lähestymistapoja, ja 
  • käyttäjälähtöisyys ja yhteistoiminnallisuus mahdollistavat oppilaiden aktiivisen osallistumisen sisällön tuottamiseen, muokkaamiseen ja jakamiseen. 
Sosiaalisen median välineet eivät sinällään tuota uudenlaista opetusta ja oppimista, mutta niitä voidaan valjastaa niin uuden kuin perinteisen kulttuurin käyttöön. Mahdollistavassa opetuskäytössä somen välineitä käytetään perinteisten välineiden sijaan pedagogiikkaa muuttamatta - käytön hyödyt liittyvät opetuksen ja opiskelun organisointiin sekä resurssien saatavuuteen ja käyttöön, esim. Google Docs -palvelun käyttö tavallisen tekstinkäsittelyohjelman sijaan. Edistävässä opetuskäytössä somen palveluja käytetään perinteistä opetusta muuttavalla ja pedagogista etua tuovalla tavalla, esim. ohjattu oppimispäiväkirjojen laatiminen, vertaiskommentointi blogeihin tai ohjattu ryhmätöiden laatiminen wikeihin. Transformatiivisessa opetuskäytössä somen palveluja käytetään opetuksen ja oppimisen toteuttamiseen täysin uudistetuista pedagogisista lähtökohdista käsin, esim. blogien ja wikien käyttö ja muiden oppimisympäristöjen rakentaminen, sillä näissä voi toteutua oppijalähtöinen, ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuva oppiminen sekä avoin vertaistoiminta. 




Lähteet:

Personal learning environment
http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_learning_environment  

Tutkittua tietoa oppimisympäristöistä
http://www03.edu.fi/aineistot/oppimisymparistot/tutkittua_tietoa_oppimisymparistoista_VERKKO.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti