sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Tehtävä 1.2

Ensimmäisen tehtävän toinen osa liittyy mobiiliopetukseen ja mobiilikouluun. Tehtävänä on selvittää, mitä teknisiä, pedagogisia ja sosiaalisia toiminnan mahdollisuuksia langattomat verkot, älypuhelimet, tabletit ja niiden käyttöön liittyvät ympäristöt tarjoavat.


1.2 Mobiiliopetus

Mobiilioppimisella tarkoitetaan oppimisen riippumattomuutta ajasta ja paikasta, mobiiliopetuksessa oppimista voidaan ohjata mobiililaitteiden välityksellä. Oppimisessa ei ole tärkeää niinkään käytetty väline, vaan oppimisen kohde. Oppilaat voivat esimerkiksi olla retkellä ja tehdä muistiinpanoja havainnoistaan, havainnot välitetään opettajalle, joka puolestaan voi esim. tehdä ehdotuksia havaintojen tarkentamiseksi. Mobiiliopetuksessa usein hyödynnetäänkin paikkatietoa ja erilaisia mobiilipohjaisia karttasovelluksia. Näissä avainasia on koulun (tai ainakin luokkahuoneen) ulkopuolelle lähteminen ja siellä oppiminen. Sovellukset ovat usein eri paikoissa suoritettavia, mahdollisesti pelillisyyttä hyödyntäviä tehtäviä.

Mobiiliopetus ja -oppiminen ovat tulleet osaksi monien koulujen toimintaa erityisesti langattomien verkkojen sekä lasten ja nuorten omien laitteiden lisääntymisen myötä.  Mobiiliväline antaa mahdollisuuden oppimisen vastuun siirtämisestä oppijalle.

Helsingin opetusviraston mediakeskus koordinoi Mobiilisti maailmaan -hanketta, jonka tavoitteena on linkittää koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt osaksi kouluopetusta ja kehittää tutkivaa sekä osallistavaa pedagogiikkaa erityisesti pelien avulla. Hankkeessa on tutkittu ja testattu mahdollisuuksia paikkatiedon hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa. Hankkeen aikana luotuja oppimispelejä halutaan myös avata valtakunnallisesti.

Hankekoordinaattori Juhani Kärki kirjoittaa Opetuksen mobiili nykyisyys -artikkelissaan monista mahdollisuuksista, joita mobiilin oppimisen hyödyntäminen voisi tarkoittaa, todeten samalla, että muutos on hidasta. Haasteita tuo erityisesti se, että koko peruskoulun oppimiskäsitys ja luokkahuonekeskeinen oppiminen joutuvat vaakalaudalle oppimisen muuttuessa oppijakeskeisemmäksi projektioppimiseksi, jossa ilmiöiden osien kokoaminen ja ilmiökokonaisuuksien tarkasteleminen yhdessä ja erikseen siirtyvät keskiöön. Mobiilioppiminen osaltaan edesauttaa näitä piirteitä, sillä mobiililaitteet mahdollistavat työskentelyn erikseen ja ryhmissä, jakaminen on helppoa, ja portfolioiden täydentäminen kätevää. 

Usein mobiilioppimisen hyväksi puoleksi mainitaan yksilöllisyys, mikä ilmenee hyötyinä sekä oppilaalle että opettajalle. Opettaja pystyy helposti havainnoimaan, mitä kukin oppilas on tehnyt ja arvioida edistymistä. Oppilaat yleensä voivat tallentaa omat tuotoksensa ja hyödyntää niitä osana laajempaa työtä ja koota niistä oppimistaan esitteleviä portfolioita. Myös havaintojen jakaminen oppilaiden kesken on kätevää, mikä voi edesauttaa ryhmätyöskentelyä. 



Lähteet: 
Opetuksen hyviä käytänteita: Osallistavaa oppimista mobiililaitteilla. Opetin.fi 
http://www.opetin.fi/opetuksen-hyvia-kaytanteita-osallistavaa-oppimista-mobiililaitteilla/ 

Mobiilisti maailmaan -hanke
https://sites.google.com/site/kartallaoppien/home 

ITK 2015
http://itk.fi/2015/ohjelma/foorumi/52 

Mobiiliopetus
http://people.uta.fi/~as63593/graksa/mobiiliopetus.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti