3.2 Sosiaalisen median verkostot
Tehtävän toinen osa painottuu sosiaalisen median verkostojen hyödyntämiseen opettajan työssä: miten verkostot voivat olla apuna oman alan opetusta koskevissa kysymyksissä ja millaisia somen käyttöön pohjautuvia ratkaisuja oman alan opetuksessa on toteutettu.
Erinomainen Matleena Laakson haastattelu löytyy Yle Areena Radio -sivuilta (haastattelu tehty 1.12.2014, kesto 8.06). Matleena Laakso on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön erikoistunut opetusalan asiantuntija, joka haastattelussa toteaa, että sosiaalinen media on mainio kollegiaalisen tuen lähde, eli hän itse vaihtaa aktiivisesti ajatuksia työhönsä liittyen monien ihmisten kanssa somessa ja näin kokee, että hänellä on työtovereita ympäri maata. He keskustelevat Facebookissa ja Twitterissä, sekä seuraavat blogeja.
http://areena.yle.fi/1-2511448 |
Lisäksi haastattelussa kerrotaan siitä, miten sosiaalisen median opetuskäyttö muuttaa sekä oppijoiden että opettajien toimintaa. Hänen mukaansa some muuttaa oppijan roolia siten, että aktiivinen rooli ja vastuu omasta oppimisesta korostuu ja toiminta on vuorovaikutteista. Tekeminen on siis yhteisöllistä, mikä on hyvä lähtökohta myös työelämässä toimimiselle. Opettajan rooli muuttuu ohjaavaksi eli tiedonhaun ja tiedon arvioinnin opastamiseen. Arvioinnissa mahdollistuu myös oppimisprosessin arviointi, lopputulos ei ole ainoa eikä loppukoetta tms. välttämättä tarvita, ja arviointi voi keskittyä ymmärtämiseen muistamisen sijaan. Lisäksi somen avulla voidaan harjoitella tuiki tärkeää tiedon tuottamista.
Itse olen mukana joissakin Facebookin liiketoimintaan, digibisnekseen ja markkinointiin liittyvissä ryhmissä ja nyt tämän kurssin myötä myös verkkopedagogiikkaan ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön liittyvissä ryhmissä. Vaikka käynkin ryhmien sivuilla harvakseltaan, usein uutisvirtaan tulee mielenkiintoisia linkityksiä, joita klikkaan ja luen. Osan jopa talletan myöhempää käyttöä varten. Koska en toimi nyt opetustyössä, en ole aktiivisesti etsinyt opetustyöhön liittyviä ryhmiä. Ammatillisen verkostoitumisen kannalta LinkedIn on hyvä, ja siellä on myös helppo tutustua tietyn henkilön profiiliin ennen yhteydenottoa. Twitter ja blogit mahdollistavat omalla alalla toimivien mielenkiintoisten henkilöiden edesottamusten seuraamisen ja keskusteluun osallistumisen.
Koska en nyt ole minkään oppilaitoksen palkkalistoilla, en ole myöskään päässyt tutustumaan niiden mahdollisiin someen pohjautuviin sovelluksiin liiketalouden opetuksessa. Niitä varmastikin on, mutta oma kokemukseni kolmesta eri ammattikorkeakoulusta ei tuonut tielleni yhtään. Itse kuitenkin näen suuria mahdollisuuksia esim. Yammerin käytössä ja tilaisuuden tullen oikein mielelläni rakentaisin oppimiskokonaisuuden sinne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti