3.1 Eettiset valinnat ja laki liittyen sosiaalisen median opetuskäyttöön
Sosiaalisen median opetuskäytön suositukset opastaa huomioimaan oppijoiden ikäkauden ja valitsemaan sosiaalisen median palvelut suunnitelmallisesti sekä erilaiset oppijat ja oppimistyylit huomioiden. Oppijoita tulee ohjeistaa liittyen vuorovaikutukseen muiden kanssa verkossa eli sovitaan toimintamallit sekä sääntöjen ja määräysten tunteminen ja noudattaminen. Virtuaalipalvelussa ja kirjoittamisessa pätevät samat lait ja säädökset kuin kaikkialla muuallakin yhteiskunnassa, vaikka villeillä keskustelupalstoilla tämä välillä unohtuukin. Eettiseen käyttöön kuuluu vastuu, tilanteeseen sopiva kieli ja käyttäytyminen, lakien ja säädösten noudattaminen, kannustaminen ja yhteisön jäsenenä toimiminen. Verkkoon laitettua on hankala koskaan saada kokonaan pois, mikä myös kannattaa huomioida tulevaisuutta ajatellen.
Kun oppijoita ohjeistetaan toimintaan sosiaalisessa mediassa opintojen puitteissa, suositellaan huolehtimaan ainakin seuraavista:
Parhaimmillaan sosiaalisen median palvelut antavat oppijoille monipuoliset mahdollisuudet ilmaista itseään ja omaa osaamistaan itselleen luontevalla tavalla. Ilmaisuun voidaan käyttää mm. käsitekarttoja, tekstiä, videota, ääntä, kuvaa tai näiden yhdistelmiä. Näitä voidaan julkaista muiden nähtäväksi esim. blogissa vaikkapa oppimispäiväkirjan yhteydessä tai yhteisöllisen työskentelyn pohjaksi wiki-palvelussa. Wikiä tai blogia voidaan höystää pikaviestimillä, keskustelualueilla tai chateillä. Niihin voidaan myös upottaa muissa palveluissa tehtyjä sisältöjä, esimerkiksi videota, ääntä, kuvia tai esityksiä.
Sosiaalinen media on mainio keksintö sikäli, että se tarjoaa ennen näkemättömiä mahdollisuuksia rakentaa ja ylläpitää sosiaalisia suhteita sekä lähipiirissä että kauempana olevien kanssa. Samanhenkisten ihmisten kanssa verkostoituminen ei ehkä koskaan ole ollut helpompaa. Sosiaalinen media voi toimia sillanrakentajana koulun ja muiden oppimisympäristöjen välillä. Toisaalta tiedon määrä on valtava ja kasvaa edelleen, joten yhä tärkeämpää on ohjeistaa oppijaa arvioimaan löytämänsä ja käyttämänsä tiedon laatua.
Sosiaalisen median palveluita on runsaasti ja määrä jatkaa kasvuaan, joten on hyvä jos opinnoissa hyödynnetään monia erilaisia palveluita, myös sellaisia, joita oppijat eivät ehkä tavallisesti käyttäisi. Näin muodostuu monipuolisempi kuva ja näkemys siitä, millainen palvelu tai väline toimii kussakin tilanteessa parhaiten.
Hyviä ohjeita opettajalle sosiaalisen median opetuskäyttöön liittyen löytyy Edu.fi -sivustolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti