Neljännen tehtävän aiheena ovat tietoturva, mediakasvatus ja tekijänoikeudet. Ensimmäisessä osassa selvitetään käsitteet mediakasvatus ja netiketti, ja toisessa osassa keskitytään tietoturvan ja tekijänoikeuksien huomioimiseen oman alan opetuksessa.
4.1 Mediakasvatus, netiketti ja haasteet
Mediakasvatus on oppimista ja kasvua median parissa. Se on toimintaa, jolla tietoisesti yritetään vaikuttaa yksilön median käyttöön ja mediataitoihin. Mediakasvatuksella kehitetään mediakulttuurissa elämisen perusvalmiuksia. Mediakasvatus tapahtuu kätevimmin tekemisen kautta. Mediakasvatuksen tavoitteena on antaa valmiuksia kohdata ja ymmärtää sekä arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä (teksteinä, kuvina ja multimediana) sekä antaa taito tuottaa erilaisia mediatekstejä käyttämällä tieto- ja viestintätekniikkaa.
Mediakasvatuksen päätavoite onkin kriittinen medialukutaito. Se on kykyä analysoida, tulkita, luoda, ilmaista ja osallistua. Kriittisen medialukutaidon omaava kykenee käyttämään mediaa omien tarpeidensa pohjalta ja nauttimaan siitä. Hän ajattelee itsenäisesti, tarkastelee asioita eri näkökulmista ja tunnistaa lajityyppejä. Kriittinen medialukutaito on myös kykyä kyseenalasitaa, kysyä ja luoda uutta. Medialukutaitoinen henkilö pystyy jäsentämään ja tiivistämään tietoa, tekemään eettisiä päätöksiä ja toimimaan aktiivisesti. Mediakulttuuri on nimitys aikakaudelle, jossa elämme ja havainnoimme maailmaa median välityksellä.
Suomessa toimii useita järjestöjä, jotka toimivat mediakasvatuksen ja siihen liittyvän tiedottamisen parissa. Niistä yksi on Mediakasvatusseura, joka kokoaa mediakasvatuksen toimijat yhteistyöhön ja ylläpitää mediakasvatus.fi -verkkosivustoa. Mediakasvatusseura edistää mediakasvatuksen monitieteistä tutkimusta ja käytäntöjä Suomessa. Toimintaa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö sekä jäsenistö. Toinen on Mediakasvatusseura Metka ry, valtakunnallinen mediakasvatuksen järjestö, jonka toiminnan keskiössä ovat lapset, kasvatustyötä tekevät aikuiset sekä vanhemmat.
Netiketti on ohjeisto, jota noudattamalla pyritään siihen, että Internetin käyttö olisi mukavaa ja joustavaa kaikille. Suomen Internetopas on julkaissut pitkän listan ohjeita, joista tiivistelmä tässä:
- Ole kohtelias sähköpostia kirjoittaessasi.
- Kunnioita vastaanottajan sähköpostilaatikkoa.
- Ole oma itsesi.
- Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin.
- Noudata operaattorin antamia ohjeita.
- Noudata huolellisuutta tiedostojen suhteen.
- Tiedä mihin sitoudut.
- Muista lähdekritiikki.
- Laki ja netti:
- Huomioi tekijänoikeus- ja tavaramerkkilaki
- Muista viestintäsalaisuus
- Älä häiritse tietoverkon toimintaa
- Hakkerointi (ja toisen salasanojen arvailu ja kokeileminen) kiellettyä
- Virusten kirjoittaminen ja levitys kiellettyä
- Älä lähetä sähköpostimainontaa (yksityishenkilöille ilman lupaa)
- Henkilötietolain huomiointi henkilörekisterin pidossa
- Lapsipornon levittäminen ja hallussapito kiellettyä
- Rasismi ja siihen yllyttäminen kiellettyä
Oman alani opetustyössä merkittävimmät huomioitavat seikat liittyvät netikettiin ja siellä erityisesti lähdekritiikkiin sekä lakiin. Koska amk-opiskelijat ovat aikuisia ja heistä suurin osa on ollut mediakasvatuksen piirissä jo peruskoulussa ja lukiossa, heillä on vähintäänkin jonkinmoiset medialukutaidot.
Lisätietoa:
Mediakasvatuskeskus Metka ry: http://mediametka.fi/
Mediakasvatuksen opiskelu avoimessa yliopistossa: https://www.avoin.helsinki.fi/opintotarjonta/mediakasvatus.htm
MLL:n mediakasvatustyö: http://www.mll.fi/kasvattajille/mediakasvatus/
Netiketti: http://www.internetopas.com/netiketti/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti