5.2 Ohjaukseen ja tekniseen tukeen liittyvät haasteet
Opettajalle verkko-opetuksen työkalut tuovat haasteita ensinnäkin uusien ympäristöjen käyttöönoton opettelussa. Itse olen käyttänyt opetuksessa lähinnä Optimaa, kauan sitten jotain muitakin, mm. Blackboardia. Jos haluaa rakentaa hienon ja kätevän kurssin Optimaan, täytyy tietää kikka jos toinenkin. Lisäksi pitäisi tietää aika paljon ympäristön mahdollisuuksista. Läheskään aina en ole saanut omaa visiotani hienosta kurssiympäristöstä toteutumaan, mutta sitten olen pitänyt ensisijaisena tavoitteena toimivuutta. Yllättävän usein kurssiympäristön rakentamisen haasteet eivät ole vain käyttäjän osaamisen vajetta, vaan myös teknisiä ongelmia esim. oikeuksissa on ollut ihan muille jakaa. Tekninen tuki ei myöskään aina ole mitenkään kätevästi saatavilla, vaan vastausta ja apua voi joutua odottamaan, mikä tietysti keskeyttää ympäristön rakentamisen ikävästi.
Jos tekniikka toimii ja itse jaksaa perehtyä, Optimaankin saa rakennettua kivoja ja toimivia juttuja. Itse olen tykännyt opettajan työtä helpottavasta palautelaatikosta ja palautteenannosta sen kautta. Optima kuitenkin on jäykkä verrattuna uudempiin (sosiaalisen median) sovelluksiin, joissa kanssakäyminen ja yhteistyö on joustavampaa ja välittömämpää. Opettajan täytyy siis tietää mihin tilanteeseen mitäkin kannattaa hyödyntää.
Opiskelijalla voi olla yhtä lailla teknisiä ongelmia kuin opettajalla, esim. ympäristö ei aukea, oikeudet ovat jotenkin "väärin" eikä tarpeellisiin materiaaleihin pääsekään käsiksi tai työn palauttaminen ei onnistu. Näissä tilanteissa kokemukseni mukaan opiskelijat ottavat aktiivisesti opettajaan yhteyttä ja esim. palauttavat työnsä sähköpostilla.
Videoneuvotteluyhteyksissä esim. Adobe Connectissa voi helposti ilmetä ongelmia yhteyksissä, mikä aiheuttaa hankaluuksia kuuluvuudessa ja näkyvyydessä. Niiden ratkomiseen voi mennä paljon aikaa. Olen käyttänyt AC:a vain opiskelijan roolissa, joten istunnon valmistelun ja ylläpidon haasteisiin opettajana en ole vielä törmännyt, mutta epäilemättä haasteita on.
Toimintatapojen kannalta opettajan tulee tietysti huolehtia, että jos ohjaa työskentelyä johonkin verkkoympäristöön, hänen tulee seurata toimintaa siellä ja reagoida kysymyksiin ja ongelmiin mahdollisimman nopeasti.
Tässä vielä hyvä yhteenveto ohjaustaidoista verkkoympäristöissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti